Bangkok: mijn reis, aankomst en eerste 3 dagen

10 augustus 2015 - Bangkok, Thailand

Hallo allemaal vanuit Bangkok!

Tja, waar zal ik beginnen? Woensdag zat ik nog in Nederland, dezelfde dag beland ik s'nachts in Dubai voor een tussenstop van 15 uur om vervolgens de volgende nacht aan te komen in Bangkok. Dus laat ik beginnen met te vertellen dat het een onwerkelijk gevoel geeft dat ik hier in Bangkok zit (voor alweer bijna 4 dagen!), solo reizend en backpackend. Alles is voor mij een nieuwe ervaring!

Dubai
Mijn vlucht begon geweldig met het grootste passagiersvliegtuig ter wereld (van Emirates) en wat een vliegtuig en service heeft die. Ik wilde niet meer uitstappen! Maargoed, Dubai, daar sta je dan om 0:05 op het vliegveld. Als een echte backpacker pak ik wat slaap op het vliegveld (dus 0,0 slaap) en pak ik de vroegste metrorit om iets van de stad te zien. En dat is gelukt! En ja, het is net als in de films. De stad is schoner dan schoon met hypermoderne gebouwen en heeft het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa, met een hoogte van 830 meter. Nog een mooi strand gezien en wat van de cultuur meegesnoven. Na 5 uurtjes Dubai vertrok ik terug voor mijn volgende vlucht: op naar Azie, Bangkok!

Bangkok
Rond 02:30 de volgende nacht meteen een taxi gepakt naar mijn hotel en eerlijk gezegd was dat meteen al een grote ervaring. Zomaar bij iemand instappen terwijl je helemaal alleen bent in een gigantische stad! Het hielp niet echt mee dat de taxi driver slecht Engels kon en niet wist waar het hotel precies lag.... Tijdens de rit merkte ik waarom er sprake is van een cultuurshock. Allemaal vuile straten, primair leven (vergeleken met Nederland) en heeeel veel chaos op de weg! Dat beloofde wat voor de volgende dag.... Ik stuur het thuisfront wat berichtjes en ga total loss slapen in mijn nieuwe wereld.

Backpacken: dag 1!
En dan wordt je wakker, eigenlijk te vroeg, maar ik had voor de eerste dag een ontbijt bij het hotel geregeld dat tot 10:00 was. Ik trek een korte broek aan en zie wel wat er gebeurd. Uit ervaring weet ik dat je in een nieuwe wereld maar beter zo snel mogelijk iets moet doen, dus hoop ik beneden wat mensen tegen te komen. Dit valt tegen, slechts een paar mensen. Gelijk ga ik zitten bij de enige alleenzittende persoon, een Zuid-Koreaanse blijkt ze te zijn. Blijkbaar is mijn accent duidelijk Nederlands wat even later vraagt een andere Nederlandse meid, Tatjana, of ik Nederlands ben. Ze legt me wat zaken uit over Thailand en met haar zet ik de eerste stappen in Bangkok! Ik pak meteen een primeurtje mee door voor het eerst in een tuktuk te rijden, leuk! Trouwens, het is echt giga warm hier. Ik drink wel 4 liter op een dag weg, niet normaal!

Tatjana brengt me naar het Great Palace waar ze mij alleen achter laat (ze was hier een paar jaar geleden al geweest). En wauw, wat een prachtige tempels! Heel typerend voor Thailand. Aaneensluitend bezoek ik Wat Pho, Wat Rachmawedi en ik wandel wat kilometers door Bangkok(Wat = tempel). Even een eerst e indruk krijgen! S’avonds Thais gegeten (Pat Thai) met 2 Nederlandse meiden die ik daar toevallig ontmoette.

Dag 2:
Eerste indrukken achter de rug en het acclimatiseren gaat erg goed. Ik besluit op de centen te gaan besparen (ook dat is backpacken) en te verhuizen naar een goedkoop hostel. Tas inpakken, orienteren op een nieuwe plek en gaan met die banaan. Bij het hostel ontmoet ik een Japanner en we besluiten naar de Chatuchak Weekend Market te gaan, 1 van de grootste ter wereld. En dat klopt, allemachtig wat is het groot en zoooo goedkoop! Daar moet ik nog even aan wennen haha. Aangezien ik lang blijf moet ik echter wel veel gaan besparen en probeer ik dus zelfs hier de nodige baths (munteenheid Thailand) af te snoepen. S‘avonds eet ik met de Japanner en een Amerikaan (ook uit het hostel) bij 1 van de eetkraampjes aan de kant van de weg. Heerlijk!

Dag 3:
Heel vroeg op (5:00), want ik heb me aangemeld voor een Bike Tour door Bangkok. Na 5 uur fietsen, een boottocht en een heerlijke Thaise lunch ben ik blij met mijn keuze. Ik zie de stad, maar ook de primaire en gesloopte huizen erom, een 1,5 meter lange hagedis en prachtige tempels. Na deze tocht neem ik even de tijd om alles te laten bezinken en schrijf ik voor het eerst in mijn dagboek, daar had ik nog geen tijd voor gehad. Ik bezoek Chinatown, Golden Mountain, wandel vele kilometers door de stad en eet s‘avonds met de Amerikaan bij locals. Voor mijn vertrek uit Bangkok wil ik nog 1x de sfeer op Khao San Road proeven (de backpackersbuurt en het uitgaansleven) en we gaan uit. Toevallig lopen we 2 meiden tegen het lijf die ik bij de Bike Tour ontmoette en we besluiten samen met hun vriendinnen op stap te gaan (ohja, en ik had hier een schorpioen, smaakte niet eens verkeerd!). Dat ook weer meegemaakt!

Ik wil nog veel meer typen maar dat gaat me simpelweg niet lukken met de tijd. Er zijn veel dingen die ondertussen geregeld moeten worden: goedkope hostels, bezienswaardigheden en vluchten. Ook dat hoort er allemaal bij. Morgenavond kom ik in Indonesie aan en de eerste woordjes ken ik al. Wil jij op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de mailinglijst (dan krijg je een berichtje als ik iets plaats). Onderaan kun je een paar foto's zien. Ik ga weer een heerlijke Pat Thai eten met de Japanner en locals. Up to my last night in Bangkok.

Selamat tinggal!

1. Nicky:
    10 augustus 2015
    Zo te lezen gaat het allemaal prima. En dit is nog maar je eerste week. Wat zul je er veel gaan zien en beleven. Leuke blog. Nu al benieuwd naar de volgende!
  2. Demi Spang:
    10 augustus 2015
    Super leuk Leroy!
    heel veel plezier en succes
  3. Jonne:
    11 augustus 2015
    Kijk 'es aan, mooi verhaal man. Mooie ervaring! En zelfs al een varaan gezien, TOP!!
  4. Leroy:
    20 augustus 2015
    Bedankt allemaal voor de mooie reacties via mail, blog en alle andere media! Leuk om te horen :)