Mijn reis door Bali: het eiland van Hindoes, transformatie tot moslim en beachhoppen!

2 oktober 2015 - Lovina, Indonesië

Selemat siang beste volgers en vrienden,

Daar zijn we weer! Dit keer vanuit Bali. Na een klein uurtje met de ferry laat ik Java achter mij en arriveer ik in Bali. Eenmaal aangekomen volgt er een busrit van drie uur richting Lovina. Op dit eiland ga ik opzoek naar nieuwe avonturen, ervaringen en duik ik dieper in de Balinese cultuur!

Nusa Dua: 1 van de prachtige Balinese stranden!

Verlenging visa: goedkeuring voor mijn laatste maand Indonesie!
Lovina. De stad is bij toeristen vooral bekend door met een boottocht dolfijnen tespotten. Één van de activiteiten die ik dan ook absoluut niet mag missen! Voor mij is Lovina echter meer dan dolfijnen. Het is de plek waar mijn sponsor woont. Je zou het bijna vergeten tussen alle avonturen door maarals buitenlander kan ik maximaal een visa voor 60 dagen aanvragen en deze verloopt bijna! Ira is de person die mij helpt om mijn visa met een maand te verlengen.

Zoals verwacht levert dit het nodige gedoe op. Met als resultaat dat ik mijn paspoort liefst een week bij de immigratie achterlaat. Tussendoor moest ik een extra keer langskomen om een nieuwe foto, vingerafdrukken en speciale postzegel te halen. Ohh, en met een korte broek kwam ik niet binnen (wat ik overigens wel wist via het internet maar ik vergat mijn lange broek mee te nemen….). Ben er aardig rustig onder gebleven omdat ik deze tijd al ingecalculeerd had. Bij de immigratie weet je het tenslotte nooit….

Ik zal het verhaal positief eindigen: het verlengde visa staat in het paspoort en dat betekent dat ik ook mijn laatste maand legaal door Indonesiëkan reizen! Ira is de afgelopen dagen fantastisch voor mij geweest. Ze heeft me niet alleen geholpen met het visa maar ze neemt me ook mee naar de beste plekken in Noord-Bali en deelt de Balinese cultuur met me!

Puur natuur, puur Indonesië: hot springs, watervallen en rijstvelden
Na 7 weken reizen door indonesië denk ik dat er geen betere manier is om een land, eiland of stad beter te verkennen dan de inwoners zelf. Ik voel me vereerd dat Ira veel tijd neemt om mij de stad te laten zien. In drie dagen tijd crossen we met haar motorbike door Noord-Bali. Achtereenvolgens bezoeken we Hindoetempels (erg populair in Bali!), een klooster, hot springs en watervallen! Tot nu toe had ik telkens de pech dat de watervallen opgedroogd waren, maar dit keer heb ik ‘geluk’.

De bijzondere Balinese religie: het Hindoeïsme
Het eerste wat me opvalt bij aankomst in Bali zijn de Balinese tempeltjes. Bij ieder huis staat een klein tempeltje en overal zie ik dierlijke standbeelden. Ira vertelt me ook over de vele gebogen bamboestokken aan de rand van de weg. Dit is het symbool van geluk en hier vinden vele ceremonies plaats. Je zult misschien denken dat er hooguit één keer in het jaar een dergelijke ceremonie is, maar nee hoor. Elke dag zijn er ceremonies! Niet normaal. Elke dag is er wel ergens een plek waar de Hindoes hun religie vieren. Gehuld in witte kleding en met hun live muziek genieten zij met volle teugen van de ceremonies. Grappigom op te merken is dat zij op dergelijke dagen ook gokspelletjes spelen zoals roulette. Alleen doen zij het net iets traditioneler. Ze laten een balletje over het papierrollen en deze zal uiteindelijk eindigen bij een nummer. Het is een grappig gezicht om de wit geklede Indonesiërs om de roulettes te zien staan!

Bizar moment: verkleed als moslim deelnemen aan het Offerfeest
Dit is ongetwijfeld de meest bizarre ochtend van mijn reis door Bali! Vandaag is de belangrijkste feestdag van de moslims aangebroken: het Offerfeest. De wekker gaat om 5:00 (het verbaast me dat ik daar niet aan begin te wennen). Een uurtje later komt Ira op mijn kamer en jahoor, daar is het moment dan eindelijk! De moslimkleding, daar was het wachten al op…. Een vriend van Ira laat me zien hoe ik de sarong (wijde broek) om moet doen en dat ik de gekregen bloes over mijn sarong dien te dragen. Vervolgens krijg ik als kers op de taart het moslimhoedje genaamd peci hitam! En voila, ik ben voor vandaag getransformeerd tot moslim.

Onwennig in mijn nieuwe outfit loop ik met Adi, een vriend van Ira, naar de moskee (vrouwen en mannen gaan gescheiden) om daar het gebed mee te maken. Ik weet niet wat me overkomt! Daar sta ik dan met mijn goede gedrag tussen ik weet niet hoeveel moslims. Op zijn zachtst gezegd voel ik me ongemakkelijk.Goed, ik volg Adi naar de moskee.Ergens in de midden van de moskee nemen wij in kleermakerszit onze plaats in. Adi lijkt me een strenge moslim en het lijkt me beter geen vragen aan hem te stellen terwijl hij aan het bidden is. Overal kijken moslims mij aan en ik vraag me af wat ik hier in godsnaam doe.’ Rustig blijven zitten Leroy’, fluister ik tegen mezelf.

Het gebed begint! Iedereen staat plotseling op. De moslims beginnen hun gebed met armbewegingen voor ze knielen, de grond kussen, knielen en weer staan. Goed, aan jullie de vraag: wat zouden jullie in deze situatie doen? Ik weet me geen raad en ga bij de eerste knieling van de moslims allen door mijn hurken (ziet er wel heel raar uit als ik als enige persoon in de overvolle zaal gewoon blijf staan!). De tweede keer besluit ik mee tedoen. En dus kniel ik, kus ik de grond en sta ik op met de moslims. Velen van hun zingen in volle teugen mee met de versies van de Koran. Het voelt alsof ik een andere wereld ben beland.

Na een halfuurtje beginnen sommige moslims weg te lopen en anderen blijven. Ik snap even niet wat er gebeurt. Is het afgelopen? Nadat ongeveer de helft van de zaal het terrain heeft verlaten, verlaat ik Adi en neem mijn plaats achterin de moskee in. Ik zie de kans schoon om op zijn minst één foto van deze, voor mij, bizarre gebeurtenis te maken! Dit lukt.Ik wacht tot de fanatieke moslims klaar zijn en verlaat dan net als iedereen de moskee op weg naar Ira’s huis waar een typisch Indonesisch ontbijt volgt: rijst, rendang, tempé, gestoomde rijst en passievruchtdrank. Ik kan wel wat eten gebruiken na deze gebeurtenis!

Meer Lovina: dolfijnen en mijn eerste snorkelervaring
De dolfijnentoer staat op het programma. Opnieuw til ik me op het vroege tijdstip van 5:00 uit mijn bed. Eerlijk is eerlijk. Deze tijd heeft ook voordelen. Tijdens de boottocht zie ik de sunrise boven het strand en de bergen uitkomen. Prachtig natuurlijk! De dolfijnentoer zelf valt helaas tegen. We spotten een paar dolfiijnen maar alleen van grote afstand. Niet verwonderlijk, want met veertig kleine toeristenbootjes varen we over het water en ik heb eerder het idee dat we ze daarmee wegjagen. Zelfs een foto maken is moeilijk en met de nodige moeite heb ik één redelijke foto kunnen maken. Na de trip besluit ik meteen een nieuwe primeur meete pakken: voor het eerst in mijn leven snorkelen! Met een bootje brengt een Indonesiër me naar de snorkelplek waar ik zelf maar moet uitzoeken hoe te snorkelen. Een nieuwe ervaring en ik kom prachtig koraal tegen. Inclusief Patrick de zeester!

Beachhoppen in Zuid-Bali!
Van Lovina reis ik naar Kuta.Dit kost de nodige tijd. Eerst met de motorbike in een halfuur naar Singaraja, van daaruit in drie uur in de bus naar een terminal waar ik vervolgens bij een motorbiker achterop stap om in een uur bij mijn hostel aan te komen! Alseen echte backpacker ga ik uitgeput na deze lange reis langs meerdere hostels om te kijken of ik ergens kan onderhandelen over een goedkope overnachting. Ik eindig met een lowbudget hostel waar ik tevreden over ben!

Zuid-Bali staat bekend om haar beaches en ik besluit in plaats van het bekende ‘eilandhoppen’ een nieuwe term te introduceren voor deze dag: ‘beachhoppen’! Ik huur een motorbike en vertrek vroeg in de ochtend op weg naar het eerste Balinese strand: Sanur Beach.Ik ontmoet hier een vriendelijk 55-jarige man die bezig is met zijn ochtendgymnastiek aan de kust. We filosoferen over het leven, lachen, delen onze culturen met elkaar en eten bananen en chocolade. Good life!

Na een heerlijke duik in Sanur vervolg ik mijn weg naar het tweede Balinese strand: Nusa Dua. Op weg naar dit strand zie ik meteen dat dit een exclusieve, nieuwe plek is. Via denieuwe tolweg rij ik naar het strand. Veel blauwer ga ik de stranden niet krijgen in Indonesië! In Nusa Dua neem ik een duik en bezoek ik tevens de ‘Water Blower’, water dat tegen de rotsing aanslaat en waar vervolgens kolkend water uit ontstaat (als een tornado). Opnieuw een prachtig staaltje natuur.Wederom word ik verrast door iets nieuws wat Indonesiëte bieden heeft!

Het laatste en derde strand wordt Pandawa Beach. Ook dit is weer een prachtig strand en ik besluit hier een strandbedje te huren en lekker achterover te hangen. Dit is de eerste keer tijdens mijn reis dat ik echt even de tijd neem om te chillen en direct heb ik het vakantiegevoel te pakken! Doet me even denken aan de zomervakanties in Frankrijk, Turkije en Griekenland. Lekker chillen dus!

De volgende dag besluit ik nogmaals te gaan beachhoppen! Dit keer doe ik Jimbaran Beach, Kuta Beach en Seminyak Beach aan om te eindigen bij de toeristische trekpleister Tanah Lot. Dit is een Hindoetempel aan het strand. Bij eb kun je de tempel beklimmen en bij vloed is de tempel omringt door water wat het onmogelijk maakt om de tempel te bereiken. Bij mijn bezoek is het eb en kan ik dus op de Tanah Lot lopen. Bij Tanah Lot geniet ik van de zonsondergang.

Dansjes doen bij Lovina Festival
Van Kuta reis ik terug naar Lovina om daar het Lovina Beach Festival mee te maken. Na een hele reisdag (bussen vertrekken wanneer de bus vol is en vooral in het laagseizoen is het normaal dat dit drie uren kan duren. En dus wacht ik drie uur….). Dit is typisch Indonesisch reizen!  Bij terugkomst in Lovina ontmoet ik opnieuw Ira die mijn paspoort bij de immigratie heeft opgehaald. Super!

Speciale vermelding voor het festival zijn de Balinese dans waarbij 1 vrouw de Balinese dans uitvoert en iemand uit het publiek haalt om met haar te dansen op het podium. Ira en een vriendin vinden het wel grappig om naar mij te wijzen en voor ik het weet sta ik op het podium een Balinese dans te doen voor een man of 100. Na afloop blijkt dat een deel van het publiek applaudieert en krijg ik van het publiek te horen dat ik het goed heb gedaan, terwijl ik eraan zat te denken hoe erg ik me voor schut zette! Even later treed een andere vrouw op en het toeval wil dat ik deze vrouw ook naar mij toekomt.Zo dans ik voor de tweede keer op het podium haha. Een dag later doe ik dit overigens nog eens dunnetjes over bij een Sapi Gerumbungan race (soort van Cow-racing) en nu herkent een toerist mij zelfs van de twee dansen de avond ervoor. Toch gek!

Lovina, Ubud, Oost-Bali en mijn weg naar een nieuw eiland: Lombok
Ondertussen geniet ik nog even aan de rustige Lovina Beach. Ik pak mijn mp3, luister naar muziek en geniet van mijn sunset smoothie. Tussendoor verlaat ik alleen mijn strandbedje om een paar frisse duiken te nemen. Rond 18:00 geniet ik van de sunset alvorens ik op een paar minuten lopen arriveer bij Ira’s huis. Hier staat de rijst, sojagerechten, vis en kip alweer voor me klaar. Ik had het slechter kunnen treffen dacht ik zo! Nog een paar daagjes Lovina en dan vervolg ik mijn weg naar Midden (Ubud) en Oost-Bali om vervolgens volgende week met een ferry naar Lombok af te reizen. Vanaf daar zal ik mijn nieuwe blog schrijven met ongetwijfeld weer nieuwe onvergetelijke ervaringen!

Sampai Jumba!

Leroy

PS: Wil je nieuwe blogs van mij automatisch ontvangen? Aan de rechterkant kun je jezelf toevoegen aan de mailinglijst.

1. Joke:
    5 oktober 2015
    Was een beetje achter geraakt om je verhalen te lezen. Ben nu weer bij en heb genoten van je verhalen en foto's. Wat beleef je toch veel. Wat zal het raar zijn als je weer thuis bent. Maar je hebt nog eventjes en ervan genieten zal je vast wel doen. Ga zo door leroy en ik wacht weer op je volgende verhaal. Succes met je reis.
  2. Joke:
    16 november 2015
    Weer een mooi reisverhaal leroy! Heb weer genoten. Susses met het vervolg van je reis.